En kundklubb uppmuntrar kunderna att återvända till dig
Har du också funderat på att skaffa kundklubb till företaget? Du kanske tänker att du gärna skulle vilja få kunden att återvända gång på gång. Som en hund i parken som springer efter bollen, och återvänder till dig med strålande ögon, glatt viftande på svansen. Gör det igen, säger blicken och hela kroppsspråket. Nu, genast!
Du kanske önskar att kunderna ska vara just så. Inte bara nöjda och glada utan även lojala och återkommande. Men hur gör man för att åstadkomma det egentligen?
Belöna dina kunder
I en kundklubb uppmuntras lojaliteten på så vis att medlemmarna i klubben får förmåner när de handlar. Hur det fungerar? Det fungerar som ett enkelt belöningssystem. Ja, nästan som i parken när man tränar hunden. Där kan man sticka till hunden en läcker godbit då och då, eller visa upp något som den bara inte kan motstå.
På samma vis kan man ge sin kund ett exklusivt erbjudande ibland. Eller en förhandsvisning av en riktigt spännande och ny produkt. Och då kommer de troligtvis springande med strålande ögon tillbaka till dig igen och igen.
Kundklubben är mer än bara rabatter
I en kundklubb får man kunden att känna sig utvald. Där ger man exklusiva medlemserbjudanden, håller kontakten och visar upp nyheter. Man kan också erbjuda kunden poäng vid köp. Dessa kan kunden återinvestera i lönsamma produkter. Rabatter kan leda till köp, men en kund som enbart ser till priset är inte alltid lojal med ett och samma företag.
Ofta är det i stället kundens upplevelse som får kunden att vilja återkomma gång på gång. Så kanske det kan vara en god idé att sträva efter den positiva upplevelsen, det vill säga att kunden fylls till brädden av samma härliga känsla som hade kunnat uppstå om ni tillsammans hade haft en riktigt härlig dag i parken.